Enligt riksdagens beslut1) föreskrivs att 3 kap. 2 a § arbetsmiljölagen (1977:1160)2) ska ha följande lydelse.
- 1)
Prop. 2009/10:222, bet. 2010/11:SfU4, rskr. 2010/11:7.
- 2)
Lagen omtryckt 1991:677.
3) Arbetsgivaren ska systematiskt planera, leda och kontrollera verksamheten på ett sätt som leder till att arbetsmiljön uppfyller föreskrivna krav på en god arbetsmiljö. Han ska utreda arbetsskador, fortlöpande undersöka riskerna i verksamheten och vidta de åtgärder som föranleds av detta. Åtgärder som inte kan vidtas omedelbart ska tidsplaneras.
- 3)
Senaste lydelse 2003:365.
Arbetsgivaren ska i den utsträckning verksamheten kräver dokumentera arbetsmiljön och arbetet med denna. Handlingsplaner ska därvid upprättas.
Arbetsgivaren ska vidare se till att det i hans verksamhet finns en på lämpligt sätt organiserad arbetsanpassnings- och rehabiliteringsverksamhet för fullgörande av de uppgifter som enligt denna lag och enligt 30 kap. socialförsäkringsbalken vilar på honom.