Förordning (2018:1463) om producentansvar för returpapper
Denna förordning upphör enligt F (2020:1304) att gälla vid utgången av 2021.
Syftet med denna förordning är att
producenter ska tillhandahålla eller ansluta sig till ett insamlingssystem som tar operativt och finansiellt ansvar för att samla in och behandla returpapper,
returpapperet ska tas om hand på ett hälso- och miljömässigt godtagbart sätt, och
nå det materialåtervinningsmål som anges i 10 §.
Denna förordning är meddelad med stöd av
15 kap. 12 § miljöbalken i fråga om 11 §,
15 kap. 13 § miljöbalken i fråga om 36 och 37 §§,
15 kap. 15 § miljöbalken i fråga om 12–18, 23, 24, 26 §§, 27 § första stycket 1, 28, 29, 35, 38 och 39 §§,
15 kap. 18 § miljöbalken i fråga om 31 §,
15 kap. 39 § miljöbalken i fråga om 30 §, 32 § 1 a och 2,
15 kap. 40 § miljöbalken i fråga om 27 § första stycket 2 och andra stycket och 32 § 1 b,
15 kap. 45 § miljöbalken i fråga om 34 §,
8 kap. 11 § regeringsformen i fråga om 42 §, och
8 kap. 7 § regeringsformen i fråga om övriga bestämmelser.
Bestämmelser om att kommunen ska ansvara för att transportera och behandla avfall finns i 15 kap. 20 och 20 a §§ miljöbalken. Detta ansvar inskränks av denna förordning endast i fråga om avfall som lämnas till någon som med stöd av denna förordning får samla in avfallet.
SFS 2020:709
Bestämmelser om skyldighet att sortera ut returpapper från annat avfall och var man ska lämna returpapperet finns i 3 kap. 3 § avfallsförordningen (2020:614).
En bestämmelse om skyldighet för den som äger en bostadsfastighet att underlätta insamling av returpapper finns i 3 kap. 4 § avfallsförordningen.
SFS 2020:709
Ord och uttryck i förordningen
I denna förordning avses med
tidningar: tidningar, tidskrifter, direktreklam, telefonkataloger, kataloger för postorderförsäljning och liknande produkter av papper,
tidningspapper: papper som tidningar trycks på, och
returpapper: avfall som utgörs av tidningar eller tidningspapper.
Med producent avses i denna förordning den som yrkesmässigt för att släppa ut på den svenska marknaden
i Sverige tillverkar eller till Sverige för in tidningspapper, eller
för in tidningar till Sverige.
I denna förordning avses med
insamlingssystem: yrkesmässig insamling av returpapper, och
släppa ut en tidning eller tidningspapper på den svenska marknaden: att för första gången i Sverige göra en tidning eller tidningspapper tillgängligt för någon annan.
Ord och uttryck i denna förordning har i övrigt samma betydelse som i 15 kap. miljöbalken.
Materialåtervinningsmål
Bestämmelsen i 10 § anger mål för materialåtervinning. För att beräkna om målet nås ska det tal som motsvarar den mängd returpapper som har materialåtervunnits under ett kalenderår (materialåtervinningsmängden) divideras med det tal som motsvarar den mängd tidningar som har tillverkats i Sverige eller förts in till Sverige under samma kalenderår (produktionsmängden). Mängderna ska anges i vikt. Vid beräkningen av produktionsmängden ska inte de tidningar som yrkesmässigt förts ut från Sverige ingå. Resultatet av divisionen är materialåtervinningsgraden, som ska anges i procent.
Målet är att materialåtervinningsgraden ska vara minst 75 procent före den 1 januari 2020 och därefter minst 90 procent.
Producentansvar för hantering av returpapper
Den som är producent av tidningar eller tidningspapper ska
tillhandahålla ett insamlingssystem som innebär att tidningarna och tidningspapperet tas om hand när de blir avfall och se till att systemet uppfyller kraven i denna förordning, eller
se till att någon annan som har tillstånd enligt 12 § att driva ett insamlingssystem har åtagit sig att ta hand om tidningarna och tidningspapperet när de blir avfall.
Tillståndsplikt för insamlingssystem
Det krävs tillstånd för att driva ett insamlingssystem.
Tillstånd krävs inte för insamling av utsorterat returpapper som uppkommit i eller i samband med yrkesmässig verksamhet.
Förutsättningar för tillstånd
Ett tillstånd enligt 12 § får ges endast om insamlingssystemet
innebär att den som vill lämna returpapper till systemet kan göra det enkelt och utan att betala något, och
är lämpligt och rikstäckande.
Vid bedömningen av om ett insamlingssystem ska anses lämpligt och rikstäckande enligt 14–16 §§ ska hänsyn tas till det som kommit fram vid samråd enligt denna förordning.
Lämpliga insamlingssystem
För att ett insamlingssystem ska anses lämpligt ska det, ensamt eller tillsammans med andra insamlingssystem som har tillstånd,
erbjuda borttransport av hushållens returpapper från minst sextio procent av alla bostadsfastigheter, och
transportera bort returpapperet från de fastigheter som har erbjudits och inte avböjt borttransport.
Om det är lämpligt med hänsyn till omständigheterna får kravet på transport från en bostadsfastighet uppfyllas genom insamling från en plats i nära anslutning till fastigheten (kvartersnära insamling).
För att anses lämpligt ska insamlingssystemet
tillhandahålla lättillgängliga insamlingsplatser för den del av hushållens returpapper som inte ska samlas in enligt 14 §,
tillhandahålla insamlingsplatser för returpapper som uppkommit i yrkesmässig verksamhet,
behandla det returpapper som samlas in och bedriva verksamheten så att den främjar materialåtervinning och effektivt bidrar till att nå målet för materialåtervinning,
samverka med andra som har tillstånd att driva insamlingssystem om hur kostnader för hanteringen av det returpapper som har samlats in ska fördelas,
ställa en säkerhet som motsvarar kostnaderna för att bedriva verksamheten på ett sätt som uppfyller kraven i denna förordning,
ge producenter möjlighet att låta tidningar och tidningspapper omfattas av systemet utan villkor som diskriminerar någon producent,
drivas så att det uppfyller de krav på insamlingssystem som följer av denna förordning, och
i övrigt drivas på ett hälso- och miljömässigt godtagbart sätt.
Rikstäckande insamlingssystem
För att anses rikstäckande ska insamlingssystemet samla in returpapper i varje kommun. Insamlingsplatser enligt 15 § 1 och 2 ska geografiskt finnas där det är skäligt med hänsyn till befolkningstäthet, verksamheters lokalisering och övriga omständigheter.
Förberedande samråd om insamlingssystem
Den som avser att driva ett insamlingssystem ska innan den ansöker om ett tillstånd enligt 12 § samråda med andra som har eller har ansökt om tillstånd enligt denna förordning eller förordningen (2018:1462) om producentansvar för förpackningar att driva insamlingssystem och i det samrådet undersöka möjligheterna att samordna systemen.
Den som avser att driva ett insamlingssystem ska innan den ansöker om ett tillstånd enligt 12 § samråda med kommunerna och i det samrådet
utförligt redogöra för hur systemet ska organiseras och drivas,
utförligt redogöra för hur systemet är avsett att samordnas med andra insamlingssystem som har eller har ansökt om tillstånd enligt denna förordning eller förordningen (2018:1462) om producentansvar för förpackningar och med kommunernas renhållningsskyldighet,
redogöra för vilka dispenser, tillstånd och lov som finns eller ska sökas för verksamheten, och
undersöka vilka möjligheter kommunerna har att underlätta uppbyggnaden av systemet genom att anvisa platser för insamling eller vidta andra åtgärder.
Kommunen ska ges tillfälle att lämna synpunkter på redogörelsen enligt första stycket 1–3.
Prövning av ansökan om tillstånd att driva ett insamlingssystem
Frågor om tillstånd enligt 12 § prövas av Naturvårdsverket.
En ansökan om tillstånd ska vara skriftlig och innehålla uppgifter
om sökandens namn, kontaktuppgifter och person- eller organisationsnummer eller, om sådant inte finns, sökandens nationella eller europeiska skatteregistreringsnummer,
om hur insamlingssystemet ska utformas och drivas,
om hur betryggande säkerhet ska ställas för de kostnader som är förenade med att samla in och behandla det returpapper som systemet ska ta hand om enligt ett sådant åtagande som avses i 11 § 2,
om vad som har kommit fram vid samråd enligt 17 och 18 §§, och
som i övrigt behövs för en prövning av om systemet är lämpligt och rikstäckande enligt 14–16 §§.
Ett tillstånd ska vara tidsbegränsat och förenas med de villkor som behövs för att insamlingssystemet under hela tillståndstiden ska uppfylla kraven i denna förordning.
Motsvarande tillstånd i andra länder
Den som i ett annat land inom EU eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet har rätt att samla in returpapper enligt ett tillstånd eller annat godkännande som getts i det landet (utländskt tillstånd) får, i stället för att ansöka om tillstånd enligt 12 §, begära att Naturvårdsverket prövar om det utländska tillståndet motsvarar ett tillstånd enligt 12 § och uppfyller kraven i denna förordning.
Information om givna tillstånd
Driften av ett insamlingssystem
Den som driver ett insamlingssystem ska
fortlöpande se till att systemet uppfyller kraven i denna förordning,
snarast underrätta Naturvårdsverket om sådana förändringar i systemet som kan påverka bedömningen av hur systemet uppfyller kraven i denna förordning,
snarast underrätta Naturvårdsverket om vad som kommer fram vid samråd enligt 28 och 29 §§, och
lämna de uppgifter till kommunen som kommunen behöver för att uppfylla kraven i 34 § denna förordning och i 9 kap. 5 § avfallsförordningen (2020:614).
SFS 2020:709
Den som driver ett insamlingssystem ska senast den 31 mars varje år till Naturvårdsverket lämna
uppgifter om vilka producenter som låter tidningar eller tidningspapper omfattas av systemet med uppgift om varje producents person- eller organisationsnummer eller om sådant inte finns producentens nationella eller europeiska skatteregistreringsnummer, och
i fråga om det returpapper som hanteras av systemet, uppgifter om den mängd returpapper som under det närmast föregående kalenderåret har
samlats in,
behandlats i Sverige,
transporterats till ett annat land för behandling, och
behandlats i ett annat land.
Uppgifter om mängder enligt första stycket ska anges i vikt. Uppgifter enligt första stycket 2 b och d ska specificeras i hur mycket som har materialåtervunnits, hur mycket som har återvunnits på annat sätt och hur mycket som har bortskaffats.
Samråd under driften av ett insamlingssystem
Den som driver ett insamlingssystem ska, om det behövs, samråda med andra som har eller har ansökt om tillstånd enligt denna förordning eller förordningen (2018:1462) om producentansvar för förpackningar att driva insamlingssystem om hur systemen kan samordnas.
Den som driver ett insamlingssystem ska, om det behövs eller om en kommun begär det, samråda med kommunen om
hur systemet organiseras och drivs,
hur systemet kan samordnas med kommunens renhållningsskyldighet och med andra insamlingssystem som har eller har ansökt om tillstånd enligt denna förordning eller förordningen (2018:1462) om producentansvar för förpackningar, och
andra väsentliga frågor som rör systemet.
Kommuners insamling av returpapper
En kommun får samla in utsorterat returpapper på uppdrag av ett insamlingssystem som har tillstånd enligt 12 §.
Insamling av returpapper från yrkesmässig verksamhet
Utsorterat returpapper som uppkommit i eller i samband med yrkesmässig verksamhet får samlas in även av andra än den som har tillstånd enligt 12 §, om den som samlar in anmäler detta till Naturvårdsverket med uppgifter om
insamlarens namn, kontaktuppgifter och person- eller organisationsnummer, och
i vilka kommuner insamlingen ska bedrivas.
Insamlaren ska underrätta Naturvårdsverket om ändringar i fråga om de uppgifter som har lämnats i anmälan.
Den som samlar in enligt 31 § ska
se till att
a) returpapperet behandlas och hanteras på ett lämpligt sätt så att materialåtervinning främjas, och
b) Naturvårdsverket senast den 31 mars varje år får uppgifter motsvarande de som ska lämnas enligt 27 § första stycket 2, eller
lämna avfallet till ett insamlingssystem som har tillstånd enligt 12 § utan att begära någon betalning, om inte annat avtalats.
Kommunens ansvar att informera
Kommunen ska informera hushåll om
skyldigheten enligt 3 kap. 3 § avfallsförordningen (2020:614) att sortera ut returpapper från annat avfall,
hur sorteringen ska gå till,
tillgängliga insamlingssystem,
hur hushållen kan bidra till ökad materialåtervinning, och
de återvinningsresultat som sorteringen bidrar till.
Kommunen ska ge den som driver ett insamlingssystem möjlighet att lämna synpunkter på informationens utformning.
SFS 2020:709
Insamlingssystemets ansvar att informera
Den som driver ett insamlingssystem ska se till att andra än hushåll får motsvarande information som avses i 34 §.
Skyldighet för producenter att lämna uppgifter
En producent ska lämna uppgifter till Naturvårdsverket om sitt namn, kontaktuppgifter och person- eller organisationsnummer.
Producenten ska underrätta Naturvårdsverket om ändringar i fråga om de uppgifter som har lämnats.
En producent ska senast den 31 mars varje år rapportera till Naturvårdsverket den mängd tidningspapper och tidningar som producenten har släppt ut på den svenska marknaden under det närmast föregående kalenderåret.
Uppgiften om mängd ska anges i vikt.
Omprövning och återkallelse av tillstånd
Naturvårdsverket får på eget initiativ ompröva ett tillstånd enligt 12 §, om det behövs för att insamlingssystemet ska uppfylla kraven i denna förordning.
Naturvårdsverket får återkalla ett tillstånd enligt 12 § om insamlingssystemet inte uppfyller kraven i denna förordning.
Ett tillstånd får inte återkallas om bristerna endast har ringa betydelse.
Tillsyn
Sanktioner
Bestämmelser om miljösanktionsavgifter finns i förordningen (2012:259) om miljösanktionsavgifter.
Bemyndigande
Naturvårdsverket får meddela föreskrifter om verkställigheten av denna förordning.
Överklagande
Bestämmelser om överklagande finns i 19 kap. 1 § tredje stycket miljöbalken.