Lagar & Förordningar
Dokumentet som PDF i original:
02020D1167-20220314.pdf02020D1167 — SV — 14.03.2022 — 002.001
Den här texten är endast avsedd som ett dokumentationshjälpmedel och har ingen rättslig verkan. EU-institutionerna tar inget ansvar för innehållet. De autentiska versionerna av motsvarande rättsakter, inklusive ingresserna, publiceras i Europeiska unionens officiella tidning och finns i EUR-Lex. De officiella texterna är direkt tillgängliga via länkarna i det här dokumentet
KOMMISSIONENS GENOMFÖRANDEBESLUT (EU) 2020/1167 av den 6 augusti 2020 om godkännande av den teknik som används i en effektiv 48 volts motorgenerator tillsammans med en 48V/12V likströmsomvandlare för användning i motorer med konventionell förbränning och vissa elektriska hybridpersonbilar och lätta nyttofordon som en innovativ teknik i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/631 (EGT L 258 7.8.2020, s. 15) |
Ändrat genom:
|
| Officiella tidningen | ||
nr | sida | datum | ||
KOMMISSIONENS GENOMFÖRANDEBESLUT (EU) 2021/488 av den 22 mars 2021 | L 100 | 15 | 23.3.2021 | |
KOMMISSIONENS GENOMFÖRANDEBESLUT (EU) 2022/252 av den 21 februari 2022 | L 41 | 33 | 22.2.2022 |
KOMMISSIONENS GENOMFÖRANDEBESLUT (EU) 2020/1167
av den 6 augusti 2020
om godkännande av den teknik som används i en effektiv 48 volts motorgenerator tillsammans med en 48V/12V likströmsomvandlare för användning i motorer med konventionell förbränning och vissa elektriska hybridpersonbilar och lätta nyttofordon som en innovativ teknik i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/631
(Text av betydelse för EES)
Artikel 1
Innovativ teknik
Den teknik som används i en effektiv 48 volts motorgenerator tillsammans med en 48V/12V likströmsomvandlare godkänns som en innovativ teknik i den mening som avses i artikel 11 i förordning (EU) 2019/631, med beaktande av att de koldioxidminskningar den ger endast delvis omfattas av det standardiserade provningsförfarande som anges i förordning (EU) 2017/1151 och förutsatt att tekniken uppfyller följande villkor:
Den används i personbilar (M1) eller lätta nyttofordon (N1) med följande egenskaper:
Fordon som drivs med förbränningsmotorer (fordon med konventionella förbränningsmotorer) och som kan drivas med bensin, diesel, motorgas (LPG), komprimerad naturgas (CNG) eller E85 eller en kombination av dessa bränslen.
Ej externt laddbara elektriska hybridelfordon som kan drivas med de bränslen som avses i led i för vilka icke-korrigerad bränsleförbrukning och utsläppsvärden för koldioxid får användas i enlighet med punkt 1.1.4 i tillägg 2 till underbilaga 8 till bilaga XXI till förordning (EU) 2017/1151.
Dess verkningsgrad, som är produkten av verkningsgraden hos 48 volts motorgeneratorn och verkningsgraden hos 48V/12V likströmsomvandlaren, fastställd i enlighet med punkt 2.3 i bilagan, är minst
73,8 % för bensin- eller E85-drivna fordon som inte är turboladdade,
73,4 % för turboladdade bensin- eller E85-drivna fordon,
74,2 % för dieseldrivna fordon,
74,6 % för icke turboladdade LPG-drivna fordon,
74,1 % för turboladdade LPG-drivna fordon,
76,3 % för icke turboladdade CNG-drivna fordon,
75,7 % för turboladdade CNG-drivna fordon.
Artikel 2
Ansökan om certifiering av koldioxidminskning
Artikel 3
Certifiering av koldioxidminskning
Om den innovativa tekniken används i ett tvåbränslefordon eller ett flexbränslefordon ska typgodkännandemyndigheten registrera de certifierade koldioxidminskningarna enligt följande:
För ett tvåbränslefordon som drivs med bensin och gasformiga bränslen: koldioxidminskningsvärdet för LPG eller CNG.
För ett flexbränslefordon som drivs med bensin och E85: koldioxidminskningsvärdet för bensin.
Artikel 4
Miljöinnovationskod
Artikel 5
Ikraftträdande
Detta beslut träder i kraft den tjugonde dagen efter det att det har offentliggjorts i Europeiska unionens officiella tidning.
BILAGA
Metod för fastställande av koldioxidminskning genom den teknik som används i en effektiv 48 volts motorgenerator tillsammans med en 48V/12V likströmsomvandlare för konventionella förbränningsmotorer och vissa elektriska hybridpersonbilar och lätta nyttofordon
1. INLEDNING
I denna bilaga fastställs en metod för att fastställa koldioxidminskningen från användningen av en effektiv 48 volts motorgenerator (nedan kallad 48 volts motorgenerator), tillsammans med en 48V/12V likströmsomvandlare, i ett fordon av kategorierna M1 eller N1 enligt artikel 1 a.
2. FASTSTÄLLANDE AV VERKNINGSGRADERNA
Verkningsgraden hos 48 volts motorgeneratorn och 48V/12V likströmsomvandlaren ska fastställas separat enligt punkterna 2.1 och 2.2. De erhållna värdena ska användas som indata för beräkning av den totala verkningsgraden för 48 volts motorgeneratorn tillsammans med 48V/12V likströmsomvandlaren i enlighet med punkt 2.3.
2.1 48 volts motorgeneratorns verkningsgrad
Verkningsgraden för 48 volts motorgeneratorn ska fastställas i enlighet med ISO 8854:2012, med följande preciseringar.
Tillverkaren ska förse typgodkännandemyndigheten med bevis för att 48 volts motorgeneratorns varvtalsområden är desamma som eller likvärdiga med dem som anges i tabell 1 eller tabell 1a.
Verkningsgraden för 48 volts motorgeneratorn ska fastställas på grundval av mätningar vid var och en av de driftspunkter som anges i tabell 1 eller tabell 1a
Strömstyrkan för 48 volts motorgeneratorn ska vid varje driftspunkt vara hälften av märkströmmen. För varje driftspunkt ska 48 volts motorgeneratorns spänning och utström hållas konstant under mätningen och med spänningen på 52 volt.
Om motorgeneratorn är monterad i personbilar eller lätta nyttofordon som uppfyller kraven i artikel 1 a ii och är direkt ansluten till transmissionens inaxel, dvs. som en integrerad startgenerator, ska rotationsvarvtalen och driftpunktsfrekvenserna ställas in i enlighet med tabell 1a.
Tabell 1
Driftspunkt i | Hålltid [s] | Rotationsvarvtal | Frekvens för driftspunkter |
1 | 1 200 | 1 800 | 0,25 |
2 | 1 200 | 3 000 | 0,40 |
3 | 600 | 6 000 | 0,25 |
4 | 300 | 10 000 | 0,10 |
Tabell 1a
Driftspunkter
Driftspunkt i | Hålltid [s] | Rotationsvarvtal ni [min-1] | Frekvens för driftspunkter hi |
1 | 1 200 | 950 | 0,30 |
2 | 1 200 | 1 250 | 0,50 |
3 | 600 | 1 550 | 0,16 |
4 | 300 | 1 850 | 0,04 |
Verkningsgraden för 48 volts motorgeneratorn vid varje driftspunkt i () [%] ska beräknas i enlighet med formel 1.
Formel 1
där, för varje driftspunkt i,
Ui | is spänningen [V], |
Ii | är strömstyrkan [A], |
Μi | är vridmomentet [Nm], |
ni | är rotationsvarvtalet [min-1]. |
För varje driftspunkt ska mätningarna utföras minst fem gånger i följd, och verkningsgraden ska beräknas för var och en av dessa mätningar () där j är det index som avser en uppsättning mätningar.
För varje driftspunkt ska genomsnittet av dessa verkningsgrader () beräknas.
Verkningsgraden för 48 volts motorgeneratorn () [%] ska beräknas i enlighet med formel 2.
Formel 2
Där
är den genomsnittliga verkningsgraden för 48 volts motorgeneratorn fastställd för driftspunkt i [%] |
hi | är frekvensen för driftspunkt i enligt tabell 1. |
2.2 Verkningsgraden för 48V/12V likströmsomvandlaren
Verkningsgraden hos 48V/12V likströmsomvandlaren ska fastställas under följande förhållanden:
Den nominella spänningen för 48V/12V likströmsomvandlaren ska vara den kontinuerliga uteffekt som intygas av leverantören i enlighet med de krav som anges i ISO 8854:2012.
Verkningsgraden hos 48V/12V likströmsomvandlaren () [%] ska beräknas från mätningarna av strömstyrkan och spänningsstyrkan i enlighet med formel 3.
Formel 3
där
är ingångsspänningen, som ska vara inställd på 52 [V], |
är strömstyrkan mätt på ingångssidan [A], |
är utspänningen, som ska vara inställd på 14,3 [V], |
är strömstyrkan mätt på utgångssidan, som ska vara lika med den nominella effekten för 48V/12V likströmsomvandlaren delat med utspänning [A], |
Mätningarna och verkningsgradsberäkningarna ska upprepas minst fem (5) gånger i följd.
Medelvärdet av dessa verkningsgrader ska sedan vara 48V/12V likströmsomvandlarens verkningsgrad () [%].
2.3 Kombinerad verkningsgrad
Verkningsgraden hos 48 volts motorgeneratorn tillsammans med 48V/12V likströmsomvandlaren () [%] beräknas i enlighet med formel 4.
Formel 4
är verkningsgraden för 48V motorgeneratorn, fastställd enligt punkt 2.1 [%] |
är verkningsgraden för 48V/12V likströmsomvandlaren, fastställd enligt punkt 2.2 [%] |
3. BERÄKNING AV KOLDIOXIDMINSKNINGEN
3.1 Besparingar i mekanisk effekt
Skillnaden [W] mellan besparingar i mekanisk effekt vid användning av 48 volts motorgeneratorn tillsammans med 48V/12V likströmsomvandlaren under verkliga förhållanden
och besparingen i mekanisk effekt vid användning av 48 volts motorgeneratorn tillsammans med 48V/12V likströmsomvandlaren under typgodkännandeförhållanden
ska beräknas i enlighet med formel 5.
Formel 5
där
ska beräknas i enlighet med formel 6 och
i enlighet med formel 7.
Formel 6
Formel 7
där
är verkningsgraden hos 48 volts motorgeneratorn tillsammans med 48V/12V likströmsomvandlaren, fastställd enligt punkt 2.3 [%: |
är effektbehovet under ”verkliga” förhållanden, som är 750 W. |
är effektbehovet under typgodkännandeförhållanden, som är 350 W. |
är referensgeneratorns verkningsgrad, som är 67 %. |
3.2 Beräkning av koldioxidminskningen
Verkningsgraden hos 48 volts motorgeneratorn tillsammans med 48V/12V likströmsomvandlarenska beräknas i enlighet med formel 8.
Formel 8
där
är skillnaden mellan den sparade mekaniska effekten under verkliga förhållanden och den sparade mekaniska effekten under typgodkännandeförhållanden, som fastställs i punkt 3.1, |
är genomsnittshastighet för WLTP, som är 46,6 km/tim |
är förbrukning för verksam effekt som ange i tabell 2 [l/kWh] |
CF | är konverteringsfaktorn som anges tabell 3 |
Tabell 2
Förbrukning för verksam effekt
Typ av motor | Förbrukning av verksam effekt (Vpe) [l/kWh] |
Bensin/E85 | 0,264 |
Bensin/E85, med turbo | 0,280 |
Diesel | 0,220 |
LPG | 0,342 |
LPG, med turbo | 0,363 |
| Förbrukning av verksam effekt (Vpe) [m3/kWh] |
CNG (G20) | 0,259 |
CNG (G20), med turbo | 0,275 |
Tabell 3
Bränsleomräkningsfaktor (CF)
Typ av bränsle | Omräkningsfaktor (CF) [gCO2/l] |
Bensin/E85 | 2 330 |
Diesel | 2 640 |
LPG | 1 629 |
| Omräkningsfaktor (CF) [gCO2/m3] |
CNG (G20) | 1 795 |
3.3 Beräkningen av osäkerheten i fråga om koldioxidminskningen
Den osäkerhet i den koldioxidminskning som beräknas enligt punkt 3.2 ska kvantifieras.
För detta krävs följande beräkningar.
För det första ska standardavvikelsen för verkningsgraden för 48 volts motorgeneratorn vid varje driftspunkt i [%] beräknas i enlighet med formel 9.
Formel 9
där
är det antal mätningar j som gjorts vid varje driftspunkt i för verkningsgraden för 48 volts motorgeneratorn, som avses i punkt 2.1, |
är verkningsgraden för 48 volts motorgeneratorn beräknad för en enskild mätning j vid driftspunkt i som avses i punkt 2.1 [%], |
är den genomsnittliga verkningsgraden för 48 volts motorgeneratorn beräknad för en driftspunkt i, så som den fastställts i punkt 2.1 [%], |
Därefter ska standardavvikelsen för verkningsgraden för 48 volts motorgeneratorn vid varje driftspunkt i [%] beräknas i enlighet med formel 10.
Formel 10
där
bestäms enligt formel 9 [%] |
hi | är frekvensen för driftspunkt i enligt tabell 1. |
Därefter ska standardavvikelsen för verkningsgraden för 48V/12V likströmsomvandlaren [%] beräknas i enlighet med formel 11.
Formel 11
där
L | är antalet mätningar l som genomförts i fråga om 48V/12V likströmsomvandlaren, som avses i punkt 2.2, |
är verkningsgraden för 48V/12V likströmsomvandlaren beräknad för en enskild mätning l så som avses i punkt 2.2 [%], |
är verkningsgraden för 48V/12V likströmsomvandlaren, fastställd enligt punkt 2.2 [%] |
Slutligen ska osäkerheten i koldioxidminskningengenom användning av 48 volts motorgeneratorn tillsammans med 48V/12V likströmsomvandlaren beräknas i enlighet med formel 12 och får inte vara högre än 30 % av koldioxidminskningen.
Formel 12
där
är effektbehovet under ”verkliga” förhållanden, som är 750 W. |
är effektbehovet under typgodkännandeförhållanden, som är 350 W. |
är den totala verkningsgraden för 48 volts motorgeneratorn tillsammans med 48V/12V likströmsomvandlaren så som den fastställs enligt punkt 2.3 [%] |
är förbrukning för verksam effekt som anges i tabell 2 [l/kWh] |
är bränsleomvandlingfaktorn enligt tabell 3 |
är genomsnittshastighet för WLTP, som är 46,6 km/tim |
är standardavvikelsen för verkningsgraden för 48 volts motorgeneratorn, fastställd i enlighet med formel 10 [%] |
är verkningsgraden för 48 volts motorgeneratorn, fastställd enligt punkt 2.1 [%] |
är standardavvikelsen för verkningsgraden för 48V/12V likströmsomvandlaren, fastställd i enlighet med formel 11 [%] |
är verkningsgraden för 48V/12V likströmsomvandlaren, fastställd enligt punkt 2.2 [%] |
3.4 Avrundning
Koldioxidminskningenberäknad i enlighet med punkt 3.2 och osäkerheten i koldioxidminskningen
beräknad i enlighet med punkt 3.3 ska avrundas till högst två decimaler.
Varje värde som används vid beräkningen av koldioxidminskningarna får användas utan avrundning eller ska avrundas med ett minsta antal decimaler som gör att den högsta totala effekten (dvs. den kombinerade effekten av alla avrundade värden) på minskningarna blir lägre än 0,25 gram koldioxid/km.
3.5 Kontroll mot minimitröskeln för koldioxidminskningen
Typgodkännandemyndigheten ska för varje fordonsversion som är utrustad med en 48 volts motorgenerator tillsammans med 48V/12V likströmsomvandlaren säkerställa att det lägsta tröskelkriteriet enligt artikel 9.1 b i genomförandeförordning (EU) nr 725/2011 och genomförandeförordning (EU) nr 427/2014 uppnås.
När typgodkännandemyndigheten kontrollerar om minimitröskelvärdet är uppfyllt ska den, i enlighet med formel 13, beakta den koldioxidminskning som fastställs i punkt 3.2, den osäkerhet som fastställs i punkt 3.3 och, i tillämpliga fall, en koldioxidkorrigering, när det gäller en positiv viktskillnad (Δ m) mellan 48 volts motorgeneratorn tillsammans med 48V/12V likströmsomvandlaren och referensgeneratorn.
När det gäller korrigeringen av den positiva viktskillnaden, ska referensgeneratorns vikt sättas till 7 kg.
Tillverkaren ska förse typgodkännandemyndigheten med uppgifter om 48 volts motorgeneratorns vikt tillsammans med 48V/12V likströmsomvandlaren enligt information från leverantören.
Formel 13
där
MT | är 0,5 g koldioxid/km som anges i artikel 9.1 b i genomförandeförordning (EU) nr 725/2011 och genomförandeförordning (EU) nr 427/2014 |
är de koldioxidminskningar som fastställs i punkt 3.2 |
är osäkerheten i den totala koldioxidminskningen fastställd enligt punkt 3.3 |
Koldioxidkorrigering, när det gäller en positiv skillnad i vikt (Δ m) [kg] mellan 48 volts motorgeneratorn tillsammans med 48V/12V likströmsomvandlaren och referensgeneratorn, beräknad i enlighet med tabell 4 |
Tabell 4
Koldioxidkorrigering på grund av extra vikt
Bensin/E85 (ΔCO2mP) [g CO2/km] | 0,0277•Δm |
Diesel (ΔCO2mD) [g CO2/km] | 0,0383•Δm |
LPG (ΔCO2mLPG) [g CO2/km] | 0,0251•Δm |
CNG (ΔCO2mCNG(G20)) [g CO2/km] | 0,0209•Δm |
4. Certifiering av koldioxidminskning
Den koldioxidminskning som ska godkännas av typgodkännandemyndigheten i enlighet med artikel 11 i genomförandeförordningarna (EU) nr 725/2011 eller (EU) nr 427/2014 [g koldioxid/km] är de som beräknas i enlighet med formel 14. Koldioxidminskningen ska registreras i typgodkännandeintyget för varje fordonsversion som är utrustad med en 48 volts motorgenerator tillsammans med 48V/12V likströmsomvandlaren.
Formel 14
där
är koldioxidminskningen fastställd i enlighet med formel 8 i punkt 3.2 |
är osäkerheten i koldioxidminskningen för 48 volts motorgeneratorn tillsammans med 48V/12V likströmsomvandlaren beräknad i enlighet med formel 12 i punkt 3.3 |