Lagar & Förordningar
Dokumentet som PDF i original:
32022D0344.pdf1.3.2022 | SV | Europeiska unionens officiella tidning | L 62/12 |
KOMMISSIONENS GENOMFÖRANDEBESLUT (EU) 2022/344
av den 24 februari 2022
om ändring av genomförandebeslut (EU) 2020/1035 för att vid beräkningen av Daimler AG:s och Daimler AG-poolens genomsnittliga specifika koldioxidutsläpp ta hänsyn till vissa koldioxidminskningar som tillskrivs miljöinnovationer
[delgivet med nr C(2022) 964]
(Endast de engelska, franska, iriska, italienska, nederländska, svenska, tjeckiska, tyska och ungerska texterna är giltiga)
(Text av betydelse för EES)
EUROPEISKA KOMMISSIONEN HAR ANTAGIT DETTA BESLUT
med beaktande av fördraget om Europeiska unionens funktionssätt,
med beaktande av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/631 av den 17 april 2019 om fastställande av normer för koldioxidutsläpp för nya personbilar och för nya lätta nyttofordon och om upphävande av förordningarna (EG) nr 443/2009 och (EU) nr 510/2011 (1), särskilt artikel 7.5 andra stycket, och
av följande skäl:
(1) | I sin dom i mål T-359/19 (2) ogiltigförklarade tribunalen kommissionens genomförandebeslut (EU) 2019/583 (3) avseende beräkningar av genomsnittliga specifika koldioxidutsläpp och angivna koldioxidminskningar som tillskrivs miljöinnovationer för kalenderåret 2017 för tillverkaren Daimler AG och Daimler AG-poolen. |
(2) | Eftersom de genomsnittliga specifika koldioxidutsläppen och koldioxidminskningarna som tillskrivs miljöinnovationer och som specificeras i kommissionens genomförandebeslut (EU) 2020/1035 (4) beräknades på samma sätt som i genomförandebeslut (EU) 2019/583 är det lämpligt att ändra de värden som anges i det beslutet. |
(3) | De koldioxidminskningar som tillskrivs miljöinnovationer och som certifierats i enlighet med kommissionens genomförandebeslut (EU) 2015/158 (5), inrapporterade av medlemsstaterna och kontrollerade av Daimler AG och Daimler AG-poolen, bör beaktas vid beräkningen av dessa enheters genomsnittliga specifika utsläpp under kalenderåret 2018. |
(4) | De koldioxidminskningar som tillskrivs miljöinnovationer och som anges i genomförandebeslut (EU) 2020/1035 bör därför ökas med 0,429 g CO2/km för Daimler AG och 0,428 g CO2/km för Daimler AG-poolen. |
(5) | De genomsnittliga specifika koldioxidutsläpp och avstånd till mål som fastställs för Daimler AG och Daimler AG-poolen i genomförandebeslut (EU) 2020/1035 har räknats om med hänsyn till att de koldioxidminskningar som tillskrivs miljöinnovationer har ökat. Det är därför nödvändigt att ändra de berörda posterna. |
(6) | Genomförandebeslut (EU) 2020/1035 bör därför ändras i enlighet med detta. |
HÄRIGENOM FÖRESKRIVS FÖLJANDE.
Artikel 1
Ändring av genomförandebeslut (EU) 2020/1035
Bilaga I till genomförandebeslut (EU) 2020/1035 ska ändras på följande sätt:
1. | I tabell 1 ska posten för Daimler AG ersättas med följande:
|
2. | I tabell 2 ska posten för Daimler AG ersättas med följande:
|
Artikel 2
Adressater
Detta beslut riktar sig till följande enskilda tillverkare och pooler som bildats i enlighet med artikel 6 i förordning (EU) 2019/631:
1. |
| |||||||
|
| |||||||
2. |
| |||||||
|
| |||||||
3. |
| |||||||
|
| |||||||
4. |
| |||||||
|
| |||||||
5. |
| |||||||
|
| |||||||
6. |
| |||||||
|
| |||||||
7. |
| |||||||
|
| |||||||
8. |
| |||||||
|
| |||||||
9. |
| |||||||
|
| |||||||
10. |
| |||||||
|
| |||||||
11. |
| |||||||
|
| |||||||
12. |
| |||||||
|
| |||||||
13. |
| |||||||
|
| |||||||
14. |
| |||||||
|
| |||||||
15. |
| |||||||
|
| |||||||
16. |
| |||||||
|
| |||||||
17. |
| |||||||
|
| |||||||
18. |
| |||||||
|
| |||||||
19. |
| |||||||
|
| |||||||
20. |
| |||||||
|
| |||||||
21. |
| |||||||
|
| |||||||
22. |
| |||||||
|
| |||||||
23. |
| |||||||
|
| |||||||
24. |
| |||||||
|
| |||||||
25. |
| |||||||
|
| |||||||
26. |
| |||||||
|
| |||||||
27. |
| |||||||
|
| |||||||
28. |
| |||||||
|
| |||||||
29. |
| |||||||
|
| |||||||
30. |
| |||||||
|
| |||||||
31. |
| |||||||
|
| |||||||
32. |
| |||||||
|
| |||||||
33. |
| |||||||
|
| |||||||
34. |
| |||||||
|
| |||||||
35. |
| |||||||
|
| |||||||
36. |
| |||||||
|
| |||||||
37. |
| |||||||
|
| |||||||
38. |
| |||||||
|
| |||||||
39. |
| |||||||
|
| |||||||
40. |
| |||||||
|
| |||||||
41. |
| |||||||
|
| |||||||
42. |
| |||||||
|
| |||||||
43. |
| |||||||
|
| |||||||
44. |
| |||||||
|
| |||||||
45. |
| |||||||
|
| |||||||
46. |
| |||||||
|
| |||||||
47. |
| |||||||
|
| |||||||
48. |
| |||||||
|
| |||||||
49. |
| |||||||
|
| |||||||
50. |
| |||||||
|
| |||||||
51. |
| |||||||
|
| |||||||
52. |
| |||||||
|
| |||||||
53. |
| |||||||
|
| |||||||
54. |
| |||||||
|
| |||||||
55. |
| |||||||
|
| |||||||
56. |
| |||||||
|
| |||||||
57. |
| |||||||
|
| |||||||
58. |
| |||||||
|
| |||||||
59. |
| |||||||
|
| |||||||
60. |
| |||||||
|
| |||||||
61. |
| |||||||
|
| |||||||
62. |
| |||||||
|
| |||||||
63. |
| |||||||
|
| |||||||
64. |
| |||||||
|
| |||||||
65. |
| |||||||
|
| |||||||
66. |
| |||||||
|
| |||||||
67. |
| |||||||
|
| |||||||
68. |
| |||||||
|
| |||||||
69. |
| |||||||
|
| |||||||
70. |
| |||||||
|
| |||||||
71. |
| |||||||
|
| |||||||
72. |
| |||||||
|
| |||||||
73. |
| |||||||
|
| |||||||
74. |
| |||||||
|
| |||||||
75. |
| |||||||
|
| |||||||
76. |
| |||||||
|
| |||||||
77. |
| |||||||
|
| |||||||
78. |
| |||||||
|
| |||||||
79. |
| |||||||
|
| |||||||
80. |
| |||||||
|
| |||||||
81. |
| |||||||
|
| |||||||
82. |
| |||||||
|
| |||||||
83. |
| |||||||
|
| |||||||
84. |
| |||||||
|
| |||||||
85. |
| |||||||
|
| |||||||
86. |
| |||||||
|
| |||||||
87. |
| |||||||
|
| |||||||
88. |
| |||||||
|
| |||||||
89. |
| |||||||
|
| |||||||
90. |
| |||||||
|
| |||||||
91. |
| |||||||
|
| |||||||
92. |
| |||||||
|
| |||||||
93. |
| |||||||
|
| |||||||
94. |
| |||||||
|
| |||||||
95. |
| |||||||
|
| |||||||
96. |
| |||||||
|
| |||||||
97. |
| |||||||
|
| |||||||
98. |
| |||||||
|
| |||||||
99. |
| |||||||
|
| |||||||
100. |
| |||||||
|
| |||||||
101. |
| |||||||
|
| |||||||
102. |
| |||||||
|
| |||||||
103. |
| |||||||
|
| |||||||
104. |
| |||||||
|
| |||||||
105. |
| |||||||
|
| |||||||
106. |
| |||||||
|
| |||||||
107. |
|
Utfärdat i Bryssel den 24 februari 2022.
På kommissionens vägnar
Frans TIMMERMANS
Verkställande vice ordförande
(1) EUT L 111, 25.4.2019, s. 13.
(2) EUT C 452, 8.11.2021, s. 21.
(3) Kommissionens genomförandebeslut (EU) 2019/583 av den 3 april 2019 om bekräftelse eller ändring av preliminära beräkningar av genomsnittliga specifika koldioxidutsläpp och specifika utsläppsmål för tillverkare av personbilar för kalenderåret 2017 och för vissa tillverkare som tillhör Volkswagen-poolen för kalenderåren 2014, 2015 och 2016 enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 443/2009 (EUT L 100, 11.4.2019, s. 66).
(4) Kommissionens genomförandebeslut (EU) 2020/1035 av den 3 juni 2020 om bekräftelse eller ändring av preliminära beräkningar av genomsnittliga specifika koldioxidutsläpp och specifika utsläppsmål för tillverkare av personbilar och lätta nyttofordon för kalenderåret 2018 i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/631 (EUT L 227, 16.7.2020, s. 37).
(5) Kommissionens genomförandebeslut (EU) 2015/158 av den 30 januari 2015 om godkännande av Robert Bosch GmbH högeffektiva växelströmsgeneratorer som en innovativ teknik för att minska koldioxidutsläppen från personbilar i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 443/2009 (EUT L 26, 31.1.2015, s. 31).