Konkurrenslag (1993:20)
Denna lag upphör enligt Lag (2008:579) att gälla den 1 november 2008
Angående övergångsbestämmelser, se Lag (2008:579).
Inledande bestämmelser
Denna lag har till ändamål att undanröja och motverka hinder för en effektiv konkurrens i fråga om produktion av och handel med varor, tjänster och andra nyttigheter.
Denna lag tillämpas inte på överenskommelser mellan arbetsgivare och arbetstagare om lön eller andra anställningsvillkor.
I denna lag avses med företag en fysisk eller juridisk person som driver verksamhet av ekonomisk eller kommersiell natur. Till den del sådan verksamhet består i myndighetsutövning omfattas den dock inte av begreppet företag.
Med företag avses också en sammanslutning av företag.
Vad som i lagen sägs om avtal skall tillämpas också på
beslut av en sammanslutning av företag, och
samordnade förfaranden av företag.
[har upphävts genom lag (2000:88).]
SFS 2000:88
Regeringen bestämmer vilka domstolar och andra myndigheter som skall vara konkurrensmyndigheter enligt rådets förordning (EG) nr 1/2003 av den 16 december 2002 om tillämpning av konkurrensreglerna i artiklarna 81 och 82 i fördraget1) , om detta inte följer av denna lag.
- 1)
EGT L 1, 4.1.2003, s. 1, (Celex 32003R001).
Förutv. 5 § upphävd g. Lag 1994:1846.
Ang. skyldighet att tillämpa art. 81 och 82 EG när nationell konkurrensrätt tillämpas och samhandelseffekt föreligger, se art. 3 rådets förordning (EG) nr 1/2003, EGT L 1, 4.1.2003, s. 1.
Rådets förordning (EG) nr 1/2003 av 16 dec. 2002 anm. vid EG-fördraget art. 81 – Lag (1994:1845) om tillämpningen av Europeiska gemenskapernas konkurrens- och statsstödsregler, ändr. g. Lagar 1996:1441, 2000:90, 1023 (ändr. g. Lag 2000:1458), 2004:410, 2005:597, 2006:721 – F (2004:411) om konkurrensmyndigheter enligt rådets förordning (EG) nr 1/2003 – F (2004:226) om underrättelse till Konkurrensverket om dom eller slutligt beslut som gäller tillämpningen av art. 81 eller 82 i EG-fördraget.
</kgp:refblock>SFS 2004:409
Förbjudna konkurrensbegränsningar
Konkurrensbegränsande samarbete mellan företag
Om något annat inte följer av 8, 8 a, 18 c eller 18 e §, är avtal mellan företag förbjudna om de har till syfte att hindra, begränsa eller snedvrida konkurrensen på marknaden på ett märkbart sätt eller om de ger ett sådant resultat.
Detta gäller särskilt sådana avtal som innebär att
inköps- eller försäljningspriser eller andra affärsvillkor direkt eller indirekt fastställs,
produktion, marknader, teknisk utveckling eller investeringar begränsas eller kontrolleras,
marknader eller inköpskällor delas upp,
olika villkor tillämpas för likvärdiga transaktioner, varigenom vissa handelspartner får en konkurrensnackdel, eller
det ställs som villkor för att ingå ett avtal att den andra parten åtar sig ytterligare förpliktelser som varken till sin natur eller enligt handelsbruk har något samband med föremålet för avtalet.
SFS 2004:409
Avtal eller avtalsvillkor som är förbjudna enligt 6 § är ogiltiga.
<kgp:refblock>Villkor i standardavtal som tillkommit genom påstått förbjudet samordnat förfarande har, när villkoret intagits i följdavtal med tredje man, ej ansetts ogiltigt enligt 7 §; även fråga om begäran om förhandsavgörande av EG-domstolen H 2004:804.
</kgp:refblock>Förbudet i 6 § gäller inte för ett avtal som
bidrar till att förbättra produktionen eller distributionen eller till att främja tekniskt eller ekonomiskt framåtskridande,
tillförsäkrar konsumenterna en skälig andel av den vinst som därigenom uppnås,
bara ålägger de berörda företagen begränsningar som är nödvändiga för att uppnå målet i 1, och
inte ger de berörda företagen möjlighet att sätta konkurrensen ur spel för en väsentlig del av nyttigheterna i fråga.
SFS 2004:409
Undantag från förbudet i 6 § gäller för sådana grupper av avtal som uppfyller förutsättningarna i 8 § (gruppundantag).
Sådana grupper av avtal anges i verkställighetsföreskrifter av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer.
Om ett enskilt avtal till följd av ett gruppundantag är undantaget från förbudet i 6 § men har följder som är oförenliga med 8 §, får Konkurrensverket besluta att avtalet inte skall omfattas av gruppundantaget.
<kgp:refblock>F:ar 2000:1029, 1193, 2001:254, 255, 2002:871, 2003:448, 2004:1073 om gruppundantag enligt 8 a § (resp. 17 §) konkurrenslagen (1993:20)för avtal om viss taxisamverkan (2000:1029, gäller enl. F 2005:884 t.o.m. 31 dec. 2010), vertikala avtal (2000:1193, ändr. g. F 2006:1187 och gäller enl. samma F till utgången av maj 2010), specialiseringsavtal (2001:254, gäller till utgången av dec. 2010), avtal om forskning och utveckling (2001:255, gäller till utgången av dec. 2010), vertikala avtal inom motorfordonssektorn (2002:871, gäller till utgången av maj 2010), vissa avtal inom försäkringssektorn (2003:448, gäller till utgången av mars 2010), avtal om tekniköverföring (2004:1073, gäller till utgången av april 2014).
</kgp:refblock>SFS 2004:409
[Upphävd g. Lag (2004:409).]
SFS 2004:409
[Upphävd g. Lag (2004:409).]
SFS 2004:409
[Upphävd g. Lag (2004:409).]
SFS 2004:409
[Upphävd g. Lag (2004:409).]
SFS 2004:409
[Upphävd g. Lag (2004:409).]
SFS 2004:409
[Upphävd g. Lag (2004:409).]
SFS 2004:409
[Upphävd g. Lag (2004:409).]
SFS 2004:409
[Upphävd g. Lag (2004:409).]
SFS 2004:409
[Upphävd g. Lag (2004:409).]
SFS 2004:409
[Upphävd g. Lag (2004:409).]
SFS 2004:409
Särskilda bestämmelser för vissa former av samarbete mellan små företag
Rubriken har denna lydelse enligt SFS2000-1021
Med primär lantbruksförening avses i denna lag en ekonomisk förening vars medlemmar är enskilda lantbrukare eller andra företag som bedriver jordbruk, trädgårdsverksamhet eller skogsbruk. Om sammanslutningar av sådana företag är medlemmar i föreningen, anses den dock vara primär lantbruksförening endast under förutsättning att sammanslutningarna bara utgörs av lokala sammanslutningar av företag med verksamhet av angivet slag.
SFS 1994:688
I lagen (2000:1025) om innebörden av begreppen jordbruks-, trädgårds- och skogsprodukter i konkurrenslagen (1993:20) finns särskilda bestämmelser om vad som i denna lag avses med sådana varor.
<kgp:refblock>Lag (2000:1025) om innebörden av begreppen jordbruks-, trädgårds- och skogsprodukter i konkurrenslagen (1993:20).
</kgp:refblock>SFS 2000:1021
Förbudet i 6 § gäller inte för sådana avtal inom en primär lantbruksförening eller dess dotterföretag som avser samverkan mellan föreningens medlemmar om
produktion, insamling, förädling, försäljning eller därmed sammanhängande verksamhet såsom användandet av gemensamma anläggningar, lagring, beredning, distribution eller marknadsföring i fråga om jordbruksprodukter, trädgårdsprodukter eller skogsprodukter, eller
inköp av varor eller tjänster för sådan verksamhet som avses under 1.
Första stycket gäller dock inte avtal som har till syfte eller ger till resultat
att en medlems fria rörlighet på marknaden förhindras eller försvåras
a) i fråga om valet av avnämare eller leverantör,
b) i fråga om möjligheten att lämna föreningen, eller
c) i annat avseende av motsvarande betydelse, eller
att försäljningspriser direkt eller indirekt fastställs på varor när försäljningen sker direkt mellan medlemmen och tredje man.
Ang. tillämpningsområdet för motsvarande bestämmelser inom EG-rätten, se C-137/00 Milk Marque och National Farmers’ Union, p. 57–58 samt T-217/03 och T-245/03 FNCBV/kommissionen, p. 197.
</kgp:refblock>SFS 2000:1021
Med taxiföretag avses i denna lag företag som tillhandahåller eller utför taxitjänster eller därmed jämförbara transporttjänster.
Med beställningscentral avses en gemensam eller fristående funktion som tar emot beställningar och fördelar transportuppdrag mellan taxiföretag. Funktionen kan även utföra sådan verksamhet som har samband därmed.
SFS 2000:1021
Förbudet i 6 § gäller inte för ett skriftligt avtal mellan taxiföretag eller mellan en beställningscentral och taxiföretag om avtalet
avser gemensam transportverksamhet genom samverkan i en beställningscentral eller på annat sätt i syfte att uppnå effektivitetsvinster eller andra sådana ekonomiska fördelar,
behövs för att tillgodose det samhälleliga intresset av tillgång till taxiservice, och
omfattar högst 40 taxifordon.
Undantaget enligt första stycket gäller inte
till den del samarbetet avser förfarande eller villkor som innebär eller omfattar
a) fastställande av gemensamma priser,
b) uppdelning av marknader,
c) en uppsägningstid för anslutet taxiföretag som överstiger sex månader från uppsägningstillfället eller, i fråga om en ekonomisk förening, villkor att uppsägning inte får göras förrän tidigast efter sex månader eller längre tid från inträdet, eller
d) förbud för anslutet taxiföretag att efter avtalstidens utgång konkurrera med den gemensamma transportverksamheten, och
till den del det är uppenbart att syftet med den gemensamma transportverksamheten eller intresset av tillgång till taxiservice enligt första stycket 1 och 2 kan tillgodoses utan att samarbetet omfattar ett sådant förfarande eller villkor som avses i 1 a–d.
SFS 2000:1021
Missbruk av dominerande ställning
Missbruk från ett eller flera företags sida av en dominerande ställning på marknaden är förbjudet.
Sådant missbruk kan särskilt bestå i att
direkt eller indirekt påtvinga någon oskäliga inköps- eller försäljningspriser eller andra oskäliga affärsvillkor,
begränsa produktion, marknader eller teknisk utveckling till nackdel för konsumenterna,
tillämpa olika villkor för likvärdiga transaktioner, varigenom vissa handelspartner får en konkurrensnackdel, eller
ställa som villkor för att ingå ett avtal att den andra parten åtar sig ytterligare förpliktelser som varken till sin natur eller enligt handelsbruk har något samband med föremålet för avtalet.
Fråga i tvist mellan färjeoperatör och kommunalt hamnbolag om nedsättning av hamnavgifter om bolaget haft en dominerande ställning H 2008:120 anm. även vid 4 § lagen om skiljeförfarande och kommunallagen 8:3 c.”
</kgp:refblock>SFS 1998:648
[Upphävd g. Lag (2004:409).]
SFS 2004:409
[Upphävd g. Lag (2004:409).]
SFS 2004:409
[Upphävd g. Lag (2004:409).]
SFS 2004:409
Åtgärder mot förbjudna konkurrensbegränsningar
Konkurrensverket får ålägga ett företag att upphöra med överträdelser av förbuden i 6 eller 19 § eller artikel 81 eller 82 i EG-fördraget.
Om Konkurrensverket i ett visst fall beslutar att inte meddela ett sådant åläggande, får Marknadsdomstolen göra det på talan av ett företag som berörs av överträdelsen. En sådan talerätt föreligger dock inte om Konkurrensverkets beslut grundar sig på artikel 13 i rådets förordning (EG) nr 1/2003.
SFS 2004:409
Har fråga uppkommit om ett företag överträder något av de förbud som avses i 23 § första stycket får Konkurrensverket, om företaget åtar sig att vidta åtgärder som medför att verket inte längre ifrågasätter att någon överträdelse föreligger, besluta att godta åtagandet. Verkets beslut får avse en bestämd tid. Så länge beslutet gäller får verket i de avseenden åtagandet omfattar inte meddela något åläggande enligt 23 § första stycket.
Konkurrensverket får återkalla ett beslut enligt första stycket om
de omständigheter som låg till grund för beslutet har förändrats i något väsentligt avseende,
den som beslutet gäller bryter mot något åtagande som har angetts i beslutet, eller
beslutet grundades på ofullständiga, oriktiga eller vilseledande uppgifter som parterna har lämnat.
SFS 2004:409
Ett åläggande enligt 23 § gäller omedelbart, om något annat inte bestäms.
Om det finns särskilda skäl för det, får ett åläggande enligt 23 § meddelas för tiden till dess att frågan slutligt har avgjorts. Marknadsdomstolen får meddela ett sådant åläggande bara sedan rättegång inletts.
SFS 1998:648
Konkurrensskadeavgift
Stockholms tingsrätt får på talan av Konkurrensverket besluta att ett företag skall betala en särskild avgift (konkurrensskadeavgift), om företaget eller någon som handlar på företagets vägnar uppsåtligen eller av oaktsamhet har överträtt förbuden i6 eller 19 § eller artikel 81 eller 82 i EG-fördraget.
Avgiften tillfaller staten.
<kgp:refblock>Principer när överträdelser av gemenskapsrätten beivras 68/88 kommissionen/Grekland. Ang. allmänna EG-rättsliga principers tillämplighet vid tillämpning av gemenskapsrätten, 5/88 Wachauf, p. 17–19, C-299/95 Kremzow, p. 12, C-292/97 Karlsson m.fl., p. 37, C-94/00 Roquette Frères, p. 25. Ang. rätten till försvar, se C-194/99 P Thyssen Stahl/kommissionen, p. 30–31. Om EG-rätten, Europakonventionen och skönsmässigt utrymme för fastställande av böter, se C-189/02 P Dansk Rørindustri m.fl./kommissionen, p. 215 ff samt C-3/06 P Groupe Danone/kommissionen, p. 87 ff. Ang. principen ne bis in idem, se C-289/04 P Showa Denko/kommissionen, p. 50.
</kgp:refblock>SFS 2004:409
Konkurrensskadeavgift skall fastställas till lägst fem tusen kronor och högst fem miljoner kronor eller till ett högre belopp dock inte överstigande tio procent av företagets omsättning föregående räkenskapsår.
Riktas talan mot flera företag skall avgiften fastställas särskilt för vart och ett av dem.
När konkurrensskadeavgift fastställs skall hänsyn tas till
hur allvarlig överträdelsen är,
hur länge den pågått, och
andra försvårande eller förmildrande omständigheter av betydelse för att bedöma överträdelsen.
I ringa fall skall ingen avgift påföras.
SFS 2002:595
Konkurrensskadeavgiften får fastställas till ett lägre belopp än vad som bort ske med tillämpning av 28 §,
om företaget i väsentlig mån har underlättat utredningen av den egna eller andras medverkan i överträdelsen, eller
om det föreligger andra särskilda skäl som hänför sig till företaget.
Har ett företag i högst väsentlig mån underlättat en utredning som avses i första stycket 1, får avgiften efterges även i annat fall än som anges i 28 b §.
Konkurrensskadeavgiften får fastställas till ett högre belopp än vad som bort ske med tillämpning av 28 §, om företaget tidigare har överträtt förbud enligt denna lag eller i artikel 81 eller 82 i EG-fördraget.
SFS 2005:598
Konkurrensskadeavgift får efterges beträffande ett företag som har överträtt ett förbud enligt 6 § eller artikel 81 i EG-fördraget, om företaget
anmäler överträdelsen till Konkurrensverket innan verket har fått tillräckligt underlag för att ingripa mot överträdelsen och något annat företag som deltagit i överträdelsen inte har gjort anmälan tidigare,
lämnar Konkurrensverket all den information om överträdelsen som företaget har tillgång till,
samarbetar fullt ut med Konkurrensverket under utredningen av överträdelsen, och
har upphört eller snarast efter sin anmälan upphör att medverka i överträdelsen.
Konkurrensskadeavgiften får dock inte efterges, om företaget har haft den ledande rollen i överträdelsen och det med hänsyn till omständigheterna därför är uppenbart oskäligt med eftergift.
SFS 2004:409
På ansökan av ett företag som anmäler en överträdelse av ett förbud enligt 6 § eller artikel 81 i EG-fördraget skall Konkurrensverket förklara om de förutsättningar för eftergift av konkurrensskadeavgift som anges i 28 b § första stycket 1 är uppfyllda.
Ett beslut varigenom verket förklarat att förutsättningarna enligt 28 b § första stycket 1 för eftergift föreligger är bindande för verket samt för Stockholms tingsrätt och Marknadsdomstolen.
SFS 2004:409
Konkurrensskadeavgift enligt 26 § får inte påföras för åtgärder som har vidtagits under den tid då beslut om godtagande av åtagande enligt 23 a § första stycket har gällt, om åtgärderna är förenliga med beslutet. Konkurrensskadeavgift får dock påföras om beslutet har återkallats med stöd av 23 a § andra stycket 3.
SFS 2004:409
Konkurrensskadeavgift får påföras bara om stämningsansökan har delgetts den som anspråket riktas mot inom fem år från det att överträdelsen upphörde.
Avgift får inte påföras för åtgärder som omfattas av ett åläggande som har meddelats vid vite enligt denna lag.
En påförd konkurrensskadeavgift faller bort i den mån verkställighet inte har skett inom fem år från det att domen vann laga kraft.
Konkurrensskadeavgift skall betalas till Konkurrensverket inom trettio dagar efter det att domen vunnit laga kraft eller den längre tid som anges i domen.
SFS 2000:1022
Om avgiften inte betalas inom den tid som anges i 31 a §, skall Konkurrensverket lämna den obetalda konkurrensskadeavgiften för indrivning. Bestämmelser om indrivning finns i lagen (1993:891) om indrivning av statliga fordringar m.m.
SFS 2000:1022
Regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer får meddela närmare föreskrifter om hur konkurrensskadeavgiften skall betalas.
SFS 2000:1022
För att säkerställa ett anspråk på konkurrensskadeavgift får rätten besluta om kvarstad. Därvid gäller i tillämpliga delar vad som är föreskrivet i 15 kap. rättegångsbalken om kvarstad för fordran.
Beslut om kvarstad meddelas av den domstol där rättegång om konkurrensskadeavgift pågår. Om talan om konkurrensskadeavgift ännu inte har väckts skall talan om kvarstad prövas av Stockholms tingsrätt.
SFS 2000:1022
Skadestånd
Om ett företag uppsåtligen eller av oaktsamhet överträder förbuden i 6 eller 19 § eller i artikel 81 eller 82 i EG-fördraget, skall företaget ersätta den skada som därigenom uppkommer.
Rätten till sådan ersättning faller bort, om talan inte väcks inom tio år från det att skadan uppkom.
Stockholms tingsrätt är alltid behörig att pröva frågor om skadestånd enligt denna paragraf.
<kgp:refblock>Jfr C-453/99 Courage och Crehan samt C-295/04–C-298/04 Manfredi m.fl.
</kgp:refblock>SFS 2005:598
Företagskoncentration
Rubriken har denna lydelse enl. SFS2000-0088
Definition av företagskoncentration
Rubriken har denna lydelse enl. SFS2000-0088
Med en företagskoncentration enligt denna lag avses
att två eller flera tidigare självständiga företag slås samman, eller
att antingen en eller flera personer, som redan kontrollerar minst ett företag, eller också ett eller flera företag genom förvärv av värdepapper eller tillgångar, genom avtal eller på annat sätt direkt eller indirekt får kontroll över ett eller flera företag eller delar därav.
Bildandet av ett gemensamt företag som på varaktig basis fyller en självständig ekonomisk enhets samtliga funktioner utgör en företagskoncentration enligt första stycket 2.
<kgp:refblock>Jfr EG:s koncentrationsförordning anm. vid KonkurrensF (1993:173) 3 a §.
</kgp:refblock>SFS 2000:88
Förbud mot företagskoncentration, m.m.
Rubriken införd g. SFS2000-0088
Stockholms tingsrätt får på talan av Konkurrensverket förbjuda en företagskoncentration som omfattas av anmälningsskyldighet enligt 37 § eller som har anmälts frivilligt enligt vad som anges där.
Företagskoncentrationen skall förbjudas, om
den skapar eller förstärker en dominerande ställning som väsentligt hämmar eller är ägnad att väsentligt hämma förekomsten eller utvecklingen av en effektiv konkurrens inom landet i dess helhet eller en avsevärd del av det, och
ett förbud kan meddelas utan att väsentliga nationella säkerhets- eller försörjningsintressen åsidosätts.
SFS 2000:88
I den utsträckning bildandet av ett gemensamt företag, som utgör en företagskoncentration enligt 34 §, har till syfte eller får till resultat att samordna konkurrensbeteendet hos företag som förblir självständiga, skall vid prövningen av fråga om förbud enligt 34 a § andra stycket mot en företagskoncentration samordningen bedömas enligt 6 och 8 §§.
Ett beslut av Konkurrensverket att lämna en företagskoncentration utan åtgärd skall även omfatta sådana begränsningar som har direkt samband med och är nödvändiga för genomförandet av den anmälda företagskoncentrationen.
Prövningen enligt första eller andra stycket skall ske enligt förfarandereglerna för koncentrationsprövningen.
SFS 2000:88
Ett förbud mot en företagskoncentration innebär att en rättshandling som utgör en del i företagskoncentrationen därefter blir ogiltig. Detta gäller dock inte sådana rättshandlingar som utgörs av förvärv som har skett på en reglerad marknad som avses i 1 kap. 5 § 20 lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden, en motsvarande marknad utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller en handelsplattform som avses i 1 kap. 5 § 12 lagen om värdepappersmarknaden eller genom inrop på exekutiv auktion. I sådana fall får förvärvaren i stället åläggas att avyttra det som har förvärvats.
SFS 2007:537
Om det är tillräckligt för att undanröja de skadliga effekterna av en företagskoncentration, får en part i företagskoncentrationen i stället för förbud enligt 34 a § åläggas
att avyttra ett företag, eller en del av ett företag, eller
att genomföra någon annan konkurrensfrämjande åtgärd.
Ett åläggande enligt första stycket får inte vara mer långtgående än vad som krävs för att de skadliga effekterna av konkurrensbegränsningen skall undanröjas.
SFS 2000:88
Anmälan om företagskoncentration
Rubriken har denna lydelse enl. SFS2000-0088
En företagskoncentration skall anmälas till Konkurrensverket om
de berörda företagen tillsammans har en omsättning föregående räkenskapsår som överstiger fyra miljarder kronor och
minst två av de berörda företagen har en omsättning i Sverige föregående räkenskapsår som överstiger 100 miljoner kronor för vart och ett av företagen.
Om omsättningskravet enligt första stycket 1 är uppfyllt men omsättningen inte överstiger vad som anges i första stycket 2, får Konkurrensverket i ett enskilt fall ålägga en part i en företagskoncentration att anmäla företagskoncentrationen, när detta är påkallat av särskilda skäl. En part och andra medverkande i en företagskoncentration har alltid rätt att frivilligt anmäla företagskoncentrationen, när omsättningskravet enligt första stycket 1 är uppfyllt.
<kgp:refblock>Se KonkurrensF (1993:173)2 och 3 §§, inf. efter denna lag.
</kgp:refblock>SFS 2000:88
En företagssammanslagning enligt 34 § första stycket 1 skall anmälas av de företag som slås samman.
I övriga fall skall anmälan göras av den eller dem som förvärvar kontroll över ett företag eller en del därav.
SFS 2000:88
Särskild undersökning av företagskoncentration
Rubriken har denna lydelse enl. SFS2000-0088
Konkurrensverket får besluta om att genomföra en särskild undersökning av en företagskoncentration som har anmälts enligt 37 §.
Ett sådant beslut skall meddelas inom 25 arbetsdagar från det att anmälan kom in till Konkurrensverket. Under denna frist får parterna och andra medverkande i företagskoncentrationen inte vidta någon åtgärd för att fullfölja den.
Konkurrensverket får i särskilda fall besluta om undantag från förbudet i andra stycket andra meningen.
Konkurrensverket får meddela ett förbud eller åläggande för parterna eller andra medverkande i företagskoncentrationen för att säkerställa att förbudet i andra stycket andra meningen efterlevs.
SFS 2000:88
Talan om företagskoncentration
Rubriken har denna lydelse enl. SFS2000-0088
En talan hos Stockholms tingsrätt enligt 34 a eller 36 § får väckas bara efter beslut om särskild undersökning enligt 38 §.
Talan skall väckas inom tre månader från beslutet. Tingsrätten får på begäran av Konkurrensverket förlänga fristen med högst en månad i sänder, om parterna i företagskoncentrationen och den som gjort anmälan enligt 37 § andra stycket samtycker. När företagskoncentrationen ägt rum på det sätt som anges i 35 § andra meningen är förvärvarens samtycke tillräckligt.
Om det finns synnerliga skäl, får fristen förlängas utan sådant samtycke som anges i andra stycket.
SFS 2000:88
Om Konkurrensverket har beslutat att lämna en företagskoncentration utan åtgärd, får talan enligt 39 § första stycket inte väckas i fråga om företagskoncentrationen.
Detta gäller dock inte om en part eller annan medverkande i företagskoncentrationen har lämnat någon oriktig uppgift som påverkat beslutet.
SFS 2000:88
Förbud i väntan på slutlig prövning
Om det är motiverat av ett allmänt intresse som väger tyngre än den olägenhet som åtgärden medför, får Stockholms tingsrätt på yrkande av Konkurrensverket för tiden till dess att en fråga enligt 34 a eller 36 § slutligt har avgjorts förbjuda parterna och andra medverkande i en företagskoncentration att vidta någon åtgärd för att fullfölja företagskoncentrationen. Om rättegång inte pågår, skall yrkandet framställas skriftligen.
Yrkandet får inte bifallas utan att den som beslutet gäller och den som gjort anmälan enligt 37 § andra stycket fått tillfälle att yttra sig. När företagskoncentrationen har ägt rum på det sätt som anges i 35 § andra meningen, behöver endast förvärvaren ha fått tillfälle att yttra sig.
Om det finns synnerliga skäl, får förbud omedelbart meddelas att gälla till dess att något annat beslutas.
SFS 2000:88
Tid inom vilken ett ärende om företagskoncentration skall avgöras
Rubriken har denna lydelse enl. SFS2000-0088
Ett förbud eller ett åläggande enligt 34 a eller 36 § får inte meddelas senare än sex månader efter det att talan väckts hos tingsrätten. Denna frist får förlängas, om parterna i företagskoncentrationen och den som gjort anmälan enligt 37 § andra stycket samtycker till det. När företagskoncentrationen har ägt rum på det sätt som anges i 35 § andra meningen, är förvärvarens samtycke tillräckligt.
Om det finns synnerliga skäl, får fristen förlängas utan samtycke av dem som anges i första stycket. Förbud eller åläggande får dock inte meddelas senare än två år efter det att företagskoncentrationen uppkom.
Om tingsrättens dom överklagas, skall Marknadsdomstolen avgöra målet inom tre månader från det att tiden för överklagande gick ut. Vad som sägs i första eller andra stycket om förlängning av fristen gäller också Marknadsdomstolens prövning.
SFS 2000:88
Omprövning
Ett förbud eller åläggande enligt 34 a eller 36 § utgör inte hinder mot att samma fråga prövas på nytt, om det finns anledning att upphäva eller mildra förbudet eller åläggandet därför att detta inte längre behövs eller inte längre är lämpligt.
Om tingsrätten eller Marknadsdomstolen har lämnat en talan om en företagskoncentration utan åtgärd, får frågan prövas på nytt bara om en part eller annan medverkande i företagskoncentrationen har lämnat oriktiga uppgifter om sakförhållanden av väsentlig betydelse för avgörandet.
SFS 2000:88
Uppgiftsskyldighet och undersökning
Allmän uppgiftsskyldighet för företag m.m.
Om det behövs för att Konkurrensverket skall kunna fullgöra sina uppgifter enligt denna lag, får verket ålägga
ett företag eller någon annan att tillhandahålla uppgifter, handlingar eller annat,
den som förväntas kunna lämna upplysningar i saken att inställa sig för förhör på tid och plats som verket bestämmer, eller
en kommun eller ett landsting som driver verksamhet av ekonomisk eller kommersiell natur att redovisa kostnader och intäkter i verksamheten.
Första stycket gäller även vid Konkurrensverkets handläggning när en sådan åtgärd begärs av en konkurrensmyndighet i en annan medlemsstat i Europeiska unionen.
SFS 2004:409
Ett åläggande enligt 45 § gäller omedelbart, om något annat inte bestäms.
Undersökning vid utredning om överträdelse av förbud
Stockholms tingsrätt får på ansökan av Konkurrensverket besluta att verket får genomföra en undersökning hos ett företag för att utreda om detta har överträtt förbuden i 6 eller 19 § eller artikel 81 eller 82 i EG-fördraget, om
det finns anledning att anta att en överträdelse har skett,
företaget inte rättar sig efter ett åläggande enligt 45 § första stycket 1 eller det annars finns risk att bevis undanhålls eller förvanskas, och
vikten av att åtgärden vidtas är tillräckligt stor för att uppväga det intrång eller annat men som åtgärden innebär för den som drabbas av åtgärden.
Första stycket gäller även en ansökan som Konkurrensverket gör på begäran av en konkurrensmyndighet i en annan medlemsstat i Europeiska unionen.
Ansökan skall göras skriftligen.
SFS 2004:409
Ett beslut enligt 47 § får avse även ett annat företag än det som är föremål för utredning.
Beslutet får också avse bostäder och andra utrymmen som nyttjas av styrelseledamöter och anställda i det företag som är föremål för utredning.
Ett beslut enligt första eller andra stycket får meddelas bara om
vad som föreskrivs i 47 § första stycket 1 och 3 är uppfyllt,
det finns särskild anledning att anta att bevis finns hos den som ansökan avser, och
denne inte rättar sig efter ett åläggande enligt 45 § första stycket 1 eller det annars finns risk att bevis undanhålls eller förvanskas.
Ett beslut enligt andra stycket får meddelas endast om överträdelsen dessutom är allvarlig.
SFS 2005:598
Ett beslut enligt 47, 48, 53 a eller 56 b § får meddelas utan att den som ansökan avser får tillfälle att yttra sig, om det kan befaras att undersökningen annars skulle förlora i betydelse.
Beslut meddelat med stöd av första stycket skall sändas endast till Konkurrensverket. När undersökningen börjar skall verket överlämna ett exemplar av beslutet till den hos vilken undersökningen skall genomföras.
SFS 2004:409
När Konkurrensverket på begäran av Europeiska gemenskapernas kommission genomför en sådan undersökning som sägs i artikel 22.2 i rådets förordning (EG) nr 1/2003, tillämpas 51, 52, 53 b och 54–56 §§.
SFS 2004:409
När Konkurrensverket genomför en undersökning som har beslutats enligt 47, 48 eller 56 b § eller som avses i 50 a §, har verket rätt att
granska bokföring och andra affärshandlingar,
ta kopior av eller göra utdrag ur bokföring och affärshandlingar,
begära muntliga förklaringar direkt på platsen, och
få tillträde till lokaler, markområden, transportmedel och andra utrymmen.
SFS 2004:409
När en undersökning som har beslutats enligt 47, 48 eller 56 b § eller som avses i 50 a § skall genomföras, har den hos vilken undersökningen skall genomföras rätt att tillkalla ett juridiskt biträde.
I avvaktan på att ett sådant biträde inställer sig får undersökningen inte börja. Detta gäller dock inte, om
undersökningen därigenom onödigt fördröjs,
undersökningen har beslutats enligt 49 §, eller
undersökningen är en sådan som avses i 50 a § och det kan befaras att den skulle förlora i betydelse om den inte påbörjas omedelbart.
SFS 2004:409
Konkurrensverket får begära handräckning av Kronofogdemyndigheten för att genomföra de åtgärder som avses i 51 § 1, 2 och 4.
Frågor om handräckning enligt denna paragraf prövas av Kronofogdemyndigheten. Därvid gäller bestämmelserna i utsökningsbalken om verkställighet av förpliktelser som inte avser betalningsskyldighet eller avhysning. Myndigheten skall dock inte underrätta den hos vilken undersökningen skall genomföras innan verkställighet sker.
SFS 2006:714
Frågor om förhandsgodkännande enligt artikel 21.3 i rådets förordning (EG) nr 1/2003 prövas av Stockholms tingsrätt på ansökan av Konkurrensverket.
<kgp:refblock>Se C-94/00 Roquette Frères.
</kgp:refblock>SFS 2004:409
När Europeiska gemenskapernas kommission har beslutat om en undersökning enligt artikel 20.4 i rådets förordning (EG) nr 1/2003 får Kronofogdemyndigheten på ansökan av Konkurrensverket besluta om handräckning för att undersökningen skall kunna genomföras. Detsamma gäller när beslut om förhandsgodkännande meddelats enligt 53 a §.
Frågor om handräckning enligt denna paragraf prövas av Kronofogdemyndigheten. Därvid gäller bestämmelserna i utsökningsbalken om verkställighet av förpliktelser som inte avser betalningsskyldighet eller avhysning. Myndigheten skall dock inte underrätta den hos vilken undersökningen skall genomföras innan verkställighet sker.
<kgp:refblock>Jfr C-94/00 Roquette Frères.
</kgp:refblock>SFS 2006:714
Gemensamma bestämmelser
Åtgärder enligt 45, 51 eller 56 a § får inte avse en skriftlig handling
vars innehåll kan antas vara sådant att en advokat eller hans biträde inte får höras som vittne därom, och
som innehas av honom eller av den till förmån för vilken tystnadsplikten gäller.
Om Konkurrensverket anser att viss handling bör omfattas av undersökning enligt 51 § och den som åtgärden angår åberopar att handlingen är skyddad enligt första stycket, skall handlingen omedelbart förseglas och skyndsamt överlämnas till Stockholms tingsrätt av Konkurrensverket.
Tingsrätten skall utan dröjsmål pröva om handlingen är sådan som anges i första stycket.
<kgp:refblock>Om advokatsekretess när art. 81 eller 82 EG tillämpas, se 155/79 AM&S Europe.
</kgp:refblock>SFS 2002:595
Den som är uppgiftsskyldig enligt denna lag får inte betungas onödigt.
Internationellt samarbete
Rubriken införd g. SFS2002-0595
Konkurrensverket får meddela ett åläggande enligt 45 §, om det begärs av en myndighet i en stat med vilken Sverige har ingått en överenskommelse om rättslig hjälp i konkurrensärenden.
Ett åläggande enligt första stycket gäller omedelbart, om något annat inte bestäms.
SFS 2002:595
Efter begäran av en myndighet i en stat med vilken Sverige har ingått en överenskommelse om rättslig hjälp i konkurrensärenden, får Stockholms tingsrätt på ansökan av Konkurrensverket besluta att verket får genomföra en undersökning hos ett företag eller någon annan för att bistå den andra staten med att utreda om någon har överträtt den statens konkurrensregler, om
det finns anledning att anta att en överträdelse har skett,
det förfarande som utreds är av ett slag som vid tillämpningen av denna lag eller Europeiska gemenskapens konkurrensregler skulle ha innefattat en överträdelse av
6 eller 19 § eller av artikel 81 eller 82 i Fördraget om upprättandet av Europeiska gemenskapen, om något av dessa regelverk hade tillämpats på förfarandet,
det finns särskild anledning att anta att bevis finns hos den som ansökan avser,
denne inte rättar sig efter ett åläggande att tillhandahålla uppgifter, handlingar eller annat enligt 56 a § eller det annars finns risk att bevis undanhålls eller förvanskas, och
vikten av att åtgärden vidtas är tillräckligt stor för att uppväga det intrång eller annat men som åtgärden innebär för den som drabbas av åtgärden.
Ansökan skall göras skriftligen.
SFS 2002:595
Vite
Föreläggande av vite
Ett förbud eller åläggande enligt 23, 34 a, 35, 36, 38, 41, 45 eller 56 a § får förenas med vite. Också ett beslut om undersökning enligt 47, 48 eller 56 b § får förenas med vite för att förmå ett företag eller någon annan att underkasta sig undersökningen.
Ett frivilligt åtagande i samband med en företagskoncentration eller i ett ärende enligt 23 a § första stycket, får förenas med vite. Ett sådant vite föreläggs av Stockholms tingsrätt på talan av Konkurrensverket.
SFS 2004:409
Konkurrensverket får förelägga vite för fullgörande av skyldigheter enligt 37 §.
Utdömande av vite
Talan om utdömande av vite som förelagts med stöd av denna lag förs vid tingsrätt av Konkurrensverket. I fråga om vite som en domstol har förelagt på talan av ett företag får talan om utdömande föras även av företaget.
Stockholms tingsrätt är alltid behörig att pröva en sådan talan.
Överklagande
Beslut av Konkurrensverket i följande frågor får överklagas hos Marknadsdomstolen:
ålägganden som verket har meddelat enligt
förbud eller åläggande enligt 38 § fjärde stycket,
ålägganden enligt
åtgärd enligt 8 a § tredje stycket,
återkallelse av ett undantag enligt artikel 29.2 i rådets förordning (EG) nr 1/2003, och
återkallelse av ett åtagande enligt 23 a § andra stycket.
Ett beslut enligt första stycket 1 och 4–6 får överklagas av ett företag som berörs av beslutet.
SFS 2004:409
[Upphävd g. Lag (2004:409).]
SFS 2004:409
Andra beslut av Konkurrensverket enligt denna lag än som avses i 60 § får inte överklagas.
SFS 2004:409
Domar och beslut av Stockholms tingsrätt i följande mål och ärenden får överklagas hos Marknadsdomstolen:
konkurrensskadeavgift enligt 26 §,
kvarstad enligt 32 §,
företagskoncentration enligt
undersökningar enligt
förhandsgodkännande enligt 53 a §, och
prövning enligt 54 § andra stycket.
Beslut under rättegången i frågor som avses i 32 eller 41 § skall överklagas särskilt. Har ett sådant beslut meddelats innan rättegång har inletts, skall det överklagas som om beslutet meddelats under rättegång.
SFS 2004:409
Rättegångsbestämmelser
Om något annat inte följer av denna lag tillämpas,
beträffande rättegången i frågor som avses i
23 § andra stycket och 63 § första stycket 1–3, vad som är föreskrivet i rättegångsbalken om tvistemål där förlikning inte är tillåten, och
beträffande handläggningen av frågor som avses i
60 § första stycket och 63 § första stycket 4–6, lagen (1996:242) om domstolsärenden, dock skall i fråga om rättegångskostnader gälla vad som föreskrivs i 31 kap. rättegångsbalken.
I mål och ärenden enligt 63 § skall vad som sägs om hovrätten i 49, 50 och 52 kap. rättegångsbalken samt 39 § första stycket lagen om domstolsärenden i stället gälla Marknadsdomstolen.
Om det finns särskilda skäl, får Marknadsdomstolen i mål eller ärende där enskilda är motparter till varandra, bestämma att var och en av parterna skall svara för sina rättegångskostnader.
SFS 2004:409
Vid huvudförhandling i mål som anges i 63 § första stycket 1–5 skall tingsrätten bestå av fyra ledamöter, av vilka två skall vara lagfarna domare och två ekonomiska experter. En av de lagfarna domarna skall vara rättens ordförande.
Om det sedan huvudförhandlingen har påbörjats inträffar förfall för en av ledamöterna, är rätten ändå domför.
Vid huvudförhandling i fall som avses i 1 kap. 3 a § andra och tredje styckena rättegångsbalken och vid avgörande av mål utan huvudförhandling, liksom vid handläggning som inte sker vid huvudförhandling, skall tingsrätten, om inte annat följer av 64 b §, bestå av en lagfaren domare. I sådana fall får dock även en ekonomisk expert delta i tingsrätten.
SFS 2004:409
Vid avgörande av mål utan huvudförhandling och vid prövning av frågor som hör till rättegången får tingsrätten ha den sammansättning som anges i 64 a § första stycket om det föreligger särskilda skäl med hänsyn till målets eller frågans beskaffenhet.
SFS 1993:681
När tingsrätten prövar ärenden som anges i 63 § första stycket 4–6 i sak, skall tingsrätten ha den sammansättning som anges i 64 a § första stycket. Tingsrätten får dock i ett sådant ärende i stället bestå av en lagfaren domare eller av en lagfaren domare och en ekonomisk expert, om det är tillräckligt med hänsyn till ärendets beskaffenhet. Vid annan handläggning skall tingsrätten bestå av en lagfaren domare eller av en lagfaren domare och en ekonomisk expert.
SFS 2004:409
Regeringen förordnar för viss tid dem som skall tjänstgöra som ekonomiska experter enligt 64 a och 64 c §§. Inträffar medan en ekonomisk expert deltar i behandlingen av ett mål eller ärende en omständighet som medför att förordnandet skall upphöra att gälla, skall förordnandet oberoende därav anses ha fortsatt giltighet såvitt avser det pågående målet eller ärendet.
Den som skall tjänstgöra som ekonomisk expert skall vara svensk medborgare och får inte vara underårig eller i konkurstillstånd eller ha förvaltare enligt 11 kap. 7 § föräldrabalken.
SFS 1993:681
För Konkurrensverket som part i mål enligt denna lag gäller i fråga om föreläggande för part och parts utevaro det som i rättegångsbalken är föreskrivet för åklagare.
SFS 1996:266
[har upphävts genom lag (1998:648).]
SFS 1998:648
Vid behandlingen av en fråga enligt 41 § då rättegång inte pågår tillämpas, utöver vad som föreskrivs där, vad som gäller när en sådan fråga uppkommer i rättegång. Ett yrkande av Konkurrensverkets motpart om ersättning för kostnader får dock prövas i samband med avgörandet av frågan om åtgärden.
En åtgärd enligt 41 § som har beslutats då rättegång inte pågår skall omedelbart hävas, om Konkurrensverket inte beslutar om särskild undersökning enligt 38 § eller, om ett sådant beslut har meddelats, inte väcker talan enligt 39 §. Detsamma gäller om Konkurrensverket beslutar att lämna en företagskoncentration utan åtgärd.
SFS 2000:88
[har upphävts genom lag (2000:88).]
SFS 2000:88
Om det är till fördel för utredningen får mål som avses i 23 § andra stycket eller 63 § första stycket 1–3 handläggas gemensamt med ett ärende som anges i denna lag, när målet och ärendet handläggs av samma domstol. Handläggningen skall ske enligt vad som föreskrivs i 64 § första stycket 1 samt 64 a och 64 b §§.
Vid gemensam handläggning i Marknadsdomstolen av mål som avses i 23 § andra stycket och ärende enligt denna lag, skall reglerna för tingsrätt tillämpas. I andra fall tillämpas reglerna för hovrätt.
SFS 1998:648
Ett yttrande som har lämnats av Europeiska gemenskapernas kommission eller Konkurrensverket med tillämpning av artikel 15 i rådets förordning (EG) nr 1/2003 får beaktas av rätten utan åberopande av part. Parterna skall beredas tillfälle att yttra sig över yttrandet.
<kgp:refblock>Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser
<kgp:law-ref>1. Denna lag träder i kraft d. 1 juli 1993.
2. Genom lagen upphävs konkurrenslagen (1982:729) och lagen (1991:921) om förbud mot konkurrensbegränsning i fråga om jordbruksprodukter.
3. Följande gäller i fråga om avtal som föreligger när denna lag träder i kraft och för vilka inom sex månader från ikraftträdandet till Konkurrensverket inkommer anmälan för undantag enligt 8 § eller ansökan om icke-ingripandebesked enligt 20 §.
a) Bestämmelserna i 7 § skall inte tillämpas förrän sex månader efter den dag då Konkurrensverket meddelat beslut med anledning av anmälan eller ansökan.
b) Bestämmelserna i 23 § skall inte tillämpas före den tidpunkt som anges i a vad avser överträdelser av förbudet i 6 §.
c) Konkurrensskadeavgift enligt 26 § eller skadestånd enligt 33 § för överträdelser av förbudet i 6 § får inte dömas ut för åtgärder som har vidtagits före den tidpunkt som anges i a, om åtgärderna ligger inom ramen för den verksamhet som har beskrivits i anmälan eller ansökan.
4. I fråga om avtal som föreligger eller förfaranden som tillämpas när denna lag träder i kraft och som är förbjudna enligt 6 eller 19 § skall förbuden inte gälla, om avtalen eller förfarandena inom sex månader från lagens ikraftträdande
a) ändras på sådant sätt att de omfattas av gruppundantag enligt 17 §,
b) ändras på sådant sätt att de inte längre omfattas av 6 eller 19 §, eller
c) upphör att tillämpas.
Vad som sägs i första stycket a utgör dock inte hinder för Konkurrensverket att återkalla undantaget för ett avtal enligt 18 §.
5. Anmälan för undantag enligt 8 § eller ansökan om icke-ingripandebesked enligt 20 § får prövas före lagens ikraftträdande. Om ett överklagande i en sådan fråga har kommit in till tingsrätten före ikraftträdandet, skall tingsrätten ha den sammansättning som anges i lagen (1946:807) om handläggning av domstolsärenden i stället för den som anges i 64 c §.
I fråga om en anmälan eller ansökan som görs före lagens ikraftträdande gäller punkt 3 a–c ovan. Den tidsfrist som där anges skall dock vara tio månader.
6. I fråga om avtal som avses i punkt 3 ovan och som anmäls i enlighet med vad som där föreskrivs, tillämpas 13 § med den avvikelsen att den tidpunkt från vilken undantag skall anses beviljat räknas från lagens ikraftträdande. Detsamma gäller i fråga om avtal som anmäls före lagens ikraftträdande.
7. Äldre föreskrifter skall fortfarande tillämpas i fråga om företagsförvärv som har skett före ikraftträdandet.
F (1996:353) med instr. för Konkurrensverket, ändr. g. F:ar 2000:109, 1028, 2003:98, 402, 2004:20, 227, 2005:596, 2007:291, 690.
</kgp:refblock>SFS 2004:409