Enligt riksdagens beslut1) föreskrivs2) att 2 § marknadsföringslagen (2008:486) ska ha följande lydelse.
- 1)
Prop. 2008/09:187, bet. 2009/10:NU6, rskr. 2009/10:18.
- 2)
Jfr Europaparlamentets och rådets direktiv 2006/123/EG av den 12 december 2006 om tjänster på den inre marknaden (EUT L 376, 27.12.2006, s. 36, Celex 32006L0123).
Lagen tillämpas
då näringsidkare marknadsför eller själva efterfrågar produkter i sin näringsverksamhet,
på sådana TV-sändningar över satellit som omfattas av radio- och TV-lagen (1996:844),
då Konsumentombudsmannen fullgör sina skyldigheter enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 2006/2004 av den 27 oktober 2004 om samarbete mellan de nationella tillsynsmyndigheter som ansvarar för konsumentskyddslagstiftningen3) , och
- 3)
EUT L 364, 9.12.2004, s. 1 (Celex 32004R2006).
då behörig myndighet fullgör sina skyldigheter enligt Europarlamentets och rådets direktiv 2006/123/EG av den 12 december 2006 om tjänster på den inre marknaden4) .
- 4)
EUT L 376, 27.12.2006, s. 1 (Celex 32006L0123).
Bestämmelserna om garantier i 22 § tillämpas inte i fråga om en tjänst som tillhandahålls av en näringsidkare som är etablerad i en annan stat än Sverige inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES). Detsamma gäller bestämmelserna i 4 § tredje stycket och 7 § när en näringsidkare, som är etablerad i en annan stat än Sverige inom EES, riktar marknadsföring mot en annan näringsidkare.