Enligt riksdagens beslut1) föreskrivs att 1 § marknadsföringslagen (2008:486) ska ha följande lydelse.
- 1)
Prop. 2009/10:95, bet. 2009/10:KU25, rskr. 2009/10:330.
2) Denna lag har till syfte att främja konsumenternas och näringslivets intressen i samband med marknadsföring av produkter och att motverka marknadsföring som är otillbörlig mot konsumenter och näringsidkare.
- 2)
Senaste lydelse 2010:719.
Bestämmelser om marknadsföring finns bl.a. i
konsumentkreditlagen (1992:830),
lagen (1992:1672) om paketresor,
tobakslagen (1993:581),
alkohollagen (1994:1738),
lagen (1995:1571) om insättningsgaranti,
radio- och tv-lagen (2010:696),
lagen (1996:1006) om anmälningsplikt avseende viss finansiell verksamhet,
lagen (1996:1118) om marknadsföring av kristallglas,
lagen (1997:218) om konsumentskydd vid avtal om tidsdelat boende,
lagen (1999:268) om betalningsöverföringar inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet,
lagen (1999:158) om investerarskydd,
lagen (2002:562) om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster,
lagen (2004:299) om inlåningsverksamhet,
prisinformationslagen (2004:347),
distans- och hemförsäljningslagen (2005:59),
försäkringsavtalslagen (2005:104),
lagen (2005:405) om försäkringsförmedling,
lagen (2006:484) om franchisegivares informationsskyldighet, och
lagen (2010:510) om lufttransporter.