Regeringen föreskriver i fråga om socialtjänstförordningen (2001:937)
dels att 5 kap. 1 § skall ha följande lydelse,
dels att det i förordningen skall införas tre nya paragrafer, 5 kap. 1 a–c §§, av följande lydelse.
1 §
En ansökan enligt 4 § lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga skall, om det inte möter särskilda hinder, särskilt beskriva
den unges hälsa, utveckling, sociala beteende och skolgång samt relationer till anhöriga och andra närstående,
socialnämndens bedömning av den unges behov av vård och hans eller hennes vårdnadshavares förmåga att tillgodose detta behov, och
den unges och hans eller hennes vårdnadshavares syn på behovet av vård och förhållandena i övrigt.
En ansökan skall även innehålla en vårdplan.
1 a §
En vårdplan enligt 11 kap. 3 § socialtjänstlagen (2001:453) skall, om det inte möter särskilda hinder, beskriva
de särskilda insatser som behövs,
det sätt på vilket umgänget med föräldrar, vårdnadshavare och andra närstående skall ordnas,
målet med vården, och
den unges och hans eller hennes vårdnadshavares syn på den planerade vården.
1 b §
Den socialnämnd som har fattat beslut om vård av ett barn enligt socialtjänstlagen (2001:453) skall noga följa vården av barnet. Detsamma gäller barn och unga som efter ansökan av nämnden beretts vård med stöd av lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga. Nämnden skall följa vården främst genom
regelbundna personliga besök i det hem där den unge vistas,
enskilda samtal med den unge,
samtal med den eller dem som tagit emot den unge i sitt hem, och
samtal med vårdnadshavarna.
Uppföljningen skall omfatta den unges hälsa, utveckling, sociala beteende och skolgång samt relationer till anhöriga och andra närstående.
1 c §
För att följa situationen för vuxna placerade i familjehem bör den socialnämnd som är ansvarig för en sådan placering fortlöpande hålla sig väl förtrogen med förhållandena i hemmen och ge såväl dessa som de placerade behövligt stöd genom personliga besök av representanter för nämnden och på annat lämpligt sätt.