Enligt riksdagens beslut1) föreskrivs att 1 § marknadsföringslagen (2008:486) ska ha följande lydelse.
- 1)
Prop. 2014/15:128, bet. 2015/16:CU4, rskr. 2015/16:27.
2) Denna lag har till syfte att främja konsumenternas och näringslivets intressen i samband med marknadsföring av produkter och att motverka marknadsföring som är otillbörlig mot konsumenter och näringsidkare.
- 2)
Senaste lydelse 2015:254.
Bestämmelser om marknadsföring finns bl.a. i
lagen (1992:1672) om paketresor,
tobakslagen (1993:581),
sjölagen (1994:1009),
lagen (1995:1571) om insättningsgaranti,
lagen (1996:1006) om anmälningsplikt avseende viss finansiell verksamhet,
lagen (1996:1118) om marknadsföring av kristallglas,
lagen (1999:268) om betalningsöverföringar inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet,
lagen (1999:158) om investerarskydd,
lagen (2002:562) om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster,
lagen (2004:299) om inlåningsverksamhet,
prisinformationslagen (2004:347),
lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler,
försäkringsavtalslagen (2005:104),
lagen (2005:405) om försäkringsförmedling,
lagen (2006:484) om franchisegivares informationsskyldighet,
lagen (2010:510) om lufttransporter,
radio- och tv-lagen (2010:696),
alkohollagen (2010:1622),
konsumentkreditlagen (2010:1846),
lagen (2011:914) om konsumentskydd vid avtal om tidsdelat boende eller långfristig semesterprodukt,
lagen (2013:1054) om marknadsföring av modersmjölksersättning och tillskottsnäring,
lagen (2014:1344) med kompletterande bestämmelser till EU:s tåg-, fartygs- och busspassagerarförordningar, och
lagen (2015:671) om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden.